Det som bygger lojalitet hos kunden är relevans i kommunikationen och erbjudandena. Relevans skapas genom att känna kunderna, deras drivkrafter, och behov säger Markus Jürss, sverigechef på InsightOne.
Kundernas beteende hos företaget är en viktig källa till insikt men det är också viktigt att förstå kundens andra drivkrafter, vilka andra parametrar som påverkar kundernas behov och preferenser. Många företag utgår endast ifrån informationen som finns i order- och transaktionssystem för att skapa sig en uppfattning om kundernas behov. Här finns mycket att vinna när det gäller skapandet av relevans, säger Frida Boman, Insight Analyst på InsightOne.
Risken är stor att kunden uppfattar den kommunikation som skickas som allmänt hållen och utan personlig relevans. Här upplever många av kunderna det som att man egentligen bara tackat ja till masskommunikation i personliga kanaler säger Markus Jürss. Risken med detta är att man tappar lojaliteten över tid. Lojalitet måste förtjänas genom relevans och mervärde för kunden. InsightOne har förbättrat insikten för företag sedan 1993. Den röda tråden i arbetet är smart data i kombination med målinriktad analys och operativt effektiva lösningar.
Hela artikeln hittar du nedan: Dagens Industri – Utan relevans dödar du lojaliteten