Agerbara insikter genom både Data & Research

Grundläggande datadrivet insiktsarbete

InsightOne har i över 30 år drivit insikter ur data som skall gå att agera på. Genom att låta data från våra kunders transaktions- och kunddatabaser struktureras upp med livsstilsdata, som tex Mosaic™ eller Consumer Attributes, har vi länge gett våra kunder inom B2C-sektorn högoktaniga insikter som direkt går att få effekt med i sina marknadsaktiviteter och i sitt strategiska arbete.

Ett av de områden där vi de senaste 10 åren hjälpt våra kunder att bli ännu mer framgångsrika är segmentering. Här finns det riktigt stor potential för både den operativa marknadsföringen och de mer planerande, varumärkesbyggande aktiviteterna.

Förfining av insikterna via research

Även om en segmentering med hjälp av kund- och transaktionsdata, som struktureras upp med t ex Mosaic™, ger en fantastiskt djup och detaljerad bild av segmenten kan det ibland vara kraftfullt att använda traditionell research i arbetet – så länge den genererade responsdatan går att knyta till och operationalisera genom segmenten.

Det kan t ex handla om frågor kring preferenser i framtida produktområden eller olika sätt att distribuera företagets produkter/tjänster framåt som är viktiga i bolagets fortsatta utveckling. Denna data kan vara svår att fånga genom transaktions- och kunddata.

Operativ effektivitet

En stor fördel med att göra research på kunder som är Mosaic™-klassade är att man direkt kan ta svarsfördelningen ut på marknaden bland alla potentiella kunder i populationen. Detta öppnar även upp för intressanta potentialberäkningar.

Dessutom kan respondentgruppen, som ju i en kunddatabas kan vara snedfördelad, viktas upp så att den motsvarar den population som utgör bolagets marknad. Man kan alltså ta det researchgenererade data inte bara ut i sina segment utan även ut på marknaden. Strategiskt-Operativ smarthet.

Markus Jürss, CEO, InsightOne


Är du intresserad av hur Mosaic™ fungerar och kan användas? Slå oss en signal!

 
 
 
 
no en

InsightOne Nordic AB 2025 | Cookie Policy