Pokemon Go’s succé är ett faktum. Efter bara några dagar på den Svenska marknaden kan man se klungor av Pokémontränare på gatorna och internet exploderar av artiklar om spelet.
Även om vi redan börjar lessna på att höra om Pokémon Go har dess succé mycket kvar att lära oss om konsumentförståelse och varumärkesbyggande. Fyra områden som Pokémon Go kan lära oss om varumärken är
1) Tydlig vision
Varje varumärke behöver en tydlig vision och en klar förståelse för varför man gör det man gör. ”Gotta catch em all” skapar ett syfte inte bara med spelet, utan för spelarna. Som Pokémontränare vet man vad man vill uppnå och som spelutvecklare vet man i vilken riktning utvecklingen bör ske.
2) Känslomässig koppling
Det är svårt att bortse från nostalgin med Pokémon Go. Allt från unga barn som upptäckt spelet för spelets skull till 30åringar som längtat efter spelet sedan Ash först fångade en Pokémon på 90-talet. Än vem man är, är spelet engagerande, socialt och för människor samman i den verkliga världen. Människor som frågar varandra om ledtrådar, om platser och faktiskt går utanför den digitala världen för att lyckas i spelet.
3) Engagerande
Det är inte bara engagerande rent aktivt – människor som istället för att spela ett dataspel inomhus faktiskt promenerar runt – utan även varumärkesmässigt. Vare sig de som spelar vill inse det eller inte är alla varumärkesambassadörer. Alla som promenerar runt med näsan i telefonen och stannar vid Pokéstops skapar uppmärksamhet och kännedom om spelet.
4) Nyhetsvärde och relevant kommunikation
Inte nog med att alla Pokémontränare i sig skapar en viral boom – vi har alla sett nyheter om hälsoaspekter, trafikolyckor och rånare som använder sig av spelet för att hitta offer. Spelet har uppnått en verklig Word-of-Mouth-effekt som sträcker sig över redaktionell text, sociala medier och verkliga livet.
Även om Pokémon Go kan leva på succén som Pokémonfranchisen byggt under 20 år, tillför spelet en nytändning – såväl för nya Pokémontränare som de som drömt om att vara en Pokémontränare sedan barnsben. De lärdomar vi kan ta från Pokémon Go kan appliceras i all konsumentförståelse och varumärkesbyggande med huvudlärdomar som
1) ha en tydlig vision, vet vilka ni är och vilka ni pratar med.
2) skapa en känslomässig koppling till kunderna baserat på vilka värderingar och beteenden de har
3) genom att skapa engagerande kommunikation och produkter kan kunder omvandlas till varumärkesambassadörer och leda till spridning av ditt varumärke och en ökad omsättning
4) Vare sig det rör sig om ägda eller köpta medier måste meddelandet vara relevant för mottagaren och representera er vision. En blandning av konsumentförståelse och varumärkeskännedom kan i sin tur skapa nyhetsvärde hos de som betyder mest – era kunder.
-
Frida Boman, Insight Analyst / InsightOne