Stort grattis till våra kunder Apotek Hjärtat och Sector Alarm som vann guld på gårdagens Guldnyckel-gala. Stort grattis även till Raoul Wallenberg Academy som tog hem Data priset i år!
Hälsa och sjukvård
GULD – Har du moms, eller?
Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Apotek Hjärtat
Sammanfattning:
Ett beslut från 2016 ger medlemsländer i EU rätt att själva reglera moms-nivån på hygienartiklar. Trots detta ligger momsen kvar på 25 % i Sverige – något som har debatterats och kritiserats. Vår idé var helt enkelt att ”ta bort” momsen för Apotek Hjärtats kunder – genom att sänka priset på mensskydd med motsvarande belopp. En tidsenlig rabatt som gällde på över 30 produkter, online och i alla hjärtats 390 Apotek landet runt på obestämd framtid. Genom att fråga ”har du moms eller?” kunde vi bilda vi opinion mot en onödig skatt, stärka banden till kunderna och driva trafik till apoteken. Initiativet möttes av högljudda hejarop, nådde över 2.5 miljoner i förtjänad räckvidd under första veckan och blev omskriven i bl.a. Aftonbladet, Nyheter24, Elle, Metro, P3 och Amelia – vilket bidrog till att Hjärtat nådde rekordhöga siffror för kännedom och preferens. Försäljningen för de momsfria produkterna ökade med 15 %.
Motivering:
Med en genomtänkt strategi och en tydlig kreativ tagning lyckades årets vinnare i Hälsa och Sjukvård göra livet lättare för väldigt många människor. En rättvis vinnare, enligt juryn. Men det får man väl inte säga i det här jävla landet. Grattis Apoteket Hjärtat och Har Du Moms, Eller?
Konsumtionsvaror och övriga tjänster
GULD – Out of Home
Byrå: Åkestam Holst NoA
Uppdragsgivare: Sector Alarm
Sammanfattning:
Under årets mörkaste månader ökar inbrotten, och när många dessutom reser bort över jul blir det en högtid även för inbrottstjuvar. Men med ett bra uppkopplat hemlarm kan du känna dig trygg i vetskapen att någon annan alltid håller ett öga på ditt hem.
För att verkligen belysa detta tog vi hjälp av Sector Alarm-kunder som skulle åka bort över jul, och passade på att bjuda dem och deras hem på lite extra julpynt.
Vi förvandlade den bortresta familjens villa i Huddinge utanför Stockholm – beläget på en kulle mitt i ett av Sveriges största villaområden – till en stor och alldeles lysande utomhustavla, med en påminnelse om att du med ett bra uppkopplat hemlarm kan koppla av helt när du åker bort.
Ett stort och tydligt budskap som bokstavligt talat blev granne med vår målgrupp och potentiella kunder.
Motivering:
Hur ser egentligen innovativ, provocerande och samtidigt inbjudande utomhusreklam ut 2018? Till exempel som en villa i ett bostadsområde, som tänds upp i mörkret av neonljus och berättar för alla förbipasserande inbrottstjyvar att just det här huset står tomt under julen, men är larmat. Enkelt och helt lysande Out of Home av Sector Alarm.
Data
GULD – The Raoul Wallenberg Algorithm
Byrå: Gullers Grupp
Uppdragsgivare: Raoul Wallenberg Academy
Sammanfattning:
Raoul Wallenberg Academy (RWA) är en ideell organisation som utbildar unga ledare kring medmänsklighet. Då de finansieras av bidragsgivare är synlighet viktigt.
Världsledares tweets påverkar alla. 280 tecken kan starta krig. RWA ville visualisera hur medmänskligt ledarskap är viktigt online.
Algoritmen skrapar tweets från 300 världsledare. Ihop med KI utvecklades en metod för att mäta nivån av medmänsklighet där Watson AI:t analyserar bl.a. ilska, rädsla och glädje, ihop med antal följare påverkar tweetsen jordens medmänsklighetsnivå i realtid. 3D-globen på sajten skiftar färg efter ”Raoul-skalan”. Användare fördjupade sig i nivåutvecklingen över tid, samt kunde värma globen genom att twittra via #warmuporglobe.
Lanseringen på RW:s minnesdag gav en räckvidd på 23M. # trendade trots partiledardebatt. Samtalet om RWA ökade med +5K % online (mediebudget 10K). RWA fick fortsatt stöd från Postkodlotteriet. Algoritmen används nu i skolor för att undervisa om vikten av medmänskligt ledarskap.
Motivering:
Även lite data så som 140 tecken kan skapa en hatstorm, ett krig eller sänka börsen. Med en smart algoritm visualiseras temperaturen i vår omvärld för att belysa vikten av en enskilds människas påverkan. Algoritmen visade tydligt för våra ledare att de behöver föregå med gott exempel. Världen behöver mer medmänsklighet i Raoul Wallenbergs anda.
Guldnyckeln arrangerades för 37:e gången i år i form av inspirationsdag och galakväll med prisutdelning. Evenemanget är Sveriges största kommunikationstävling för de som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.
Kvällens vinnare kan du se här – Guldnyckelvinnare2019
Inspirationsdagen bjöd på många duktiga talare som bl.a. Fernando Machado (Burger King), Oobah Butler (Vice) och Märtha Rehnberg (Dare Disrupt). Ett genomgående tema bland talarna var vikten av att våga ta risker och testa nya saker där man inte vet resultatet på förhand.