Det strategiskt-operativa glappet

När en CMO förstår vad strategin kräver utan att veta om man har levererat det.

Ofta pratar vi i termer av tillväxt eller lönsamhet – högre omsättning/större marknadsandelar vs bättre marginaler och effektivare processer när vi skall beskriva vad ett företags strategi syftar till.

Då ett företag utformar sin strategi bygger det naturligtvis på en mängd olika parametrar och bedömningar rörande marknad, konkurrenter, produktions- och försäljningsförutsättningar mm. Det bygger säkerligen på en mängd historiska erfarenheter som byggt slutsatser som skall ta hänsyn till i en framtida strategi.

Men…

När företagen sätter sina strategier för tillväxt kommer oundvikligen frågan om hur företaget skall marknadsföra sina tjänster och produkter, att hamna i fokus. En CMO på ett B2C-företag kommer alltid att mätas på i vilken utsträckning konsumenterna känner till, uppskattar och relaterar till varumärket. Som ett led i detta kommer även en CMO att mätas på vilken effekt marknadsaktiviteterna har och hur resurserna för dessa aktiviteter spenderas.

En stor pusselbit i att kunna driva en solid tillväxtstrategi är att bygga relationer med kunderna och marknaden samt att vara effektiv i att genom aktiviteter förvandla denna relation till köp och konsumtion av företagets produkter/tjänster.

Här börjar ofta det vi på InsightOne brukar kalla det ”strategiskt-operativa” glappet.

Vad menar vi med det? Jo – när en ledning bygger en strategi som, i de flesta fall, syftar till tillväxt och större marknadsandelar gör man det väldigt svårt för såväl sig själva såväl som för övriga i organisationen att leverera och mäta sina prestationer och aktiviteter i samma ”valuta” som strategin är utformad i. I strategin är nyckelmarknader och huvudsegment beskrivna i termer av löst hållna variabler som kanske är enkla att lyssna på men mycket svåra att mäta nere i operationen (som ju skall leverera på strategin).

Här har vi genom åren sett att lösningen ofta hittas i hur vi som företag, genom databerikning och struktur, gör vårt eget data kompatibelt med omvärlden. Detta görs inte minst för att skapa kompatibilitet mellan den data som används för att skapa en strategi och den data som uppstår när företaget skall leverera på samma strategi; responsen från kunder och marknad  – det som visar om vi är på rätt väg eller inte.

Eller sagt på ett annat sätt: När en CMO nickar och är helt med på vad strategidokumentet säger krävs men inte har en aning om hur man skall mäta att man levererat på kravet – då befinner sig CMOn mitt i ”det strategiskt-operativa” glappet.

Vårt första steg med en kund är ofta att sätta oss ned och titta på hur just detta data ser ut hos just den organisationen. Därifrån börjar insiktsresan.

  • Markus Jürss, CEO InsightOne
 
 
 
 
no en

InsightOne Nordic AB 2025 | Cookie Policy