Kundanalys

Kundanalys ger nycklarna till effektiv marknadsföring.

Förstå exakt vilka dina kunder är för att skapa effektiv marknadsföring och kampanjer som leder till merförsäljning. Kundanalys är grunden till alla former av framgångsrik marknadsföring.

Genom att skaffa dig en djupgående förståelse för de behov, önskemål och drivkrafter som dina kunder har när de tar sina köpbeslut kan du ta fram en mer effektiv marknadsföringsstrategi och segmentera kampanjerna utifrån kundernas drivkrafter och intressen. Rätt marknadsföring till rätt målgrupp helt enkelt.

Kundanalys som hjälper er att rikta marknadsföringen rätt!

Fastställ syftet och förstå vilket data som påverkar

När du skall genomföra en kundanalys behöver du ha klart för dig vad den syftar till och hur resultatet skall användas. När syftet och användningsområdet är klart behöver du förstå vilket data som påverkar och om du behöver komplettera eller förfina ditt befintliga data.

Exempel på frågeställningar i en kundanalys kan vara följande:

Vilka är våra kunder? Här tittar man på exempelvis ålder, intressen, köpkraft, värderingar med mera. Läs gärna mer om segmentering och verktyget Mosaic™ som vi använder för att kategorisera kunder.

Vilka är våra viktigaste kunder och vad skiljer dem från övriga? Vilka köper mest och vad skulle kunna öka denna försäljning ytterligare?

Vilka kunder är inaktiva och vilka har vi förlorat? Att titta på när kunder har försvunnit och att försöka förstå varför kan ge viktiga svar på om något behöver ändras i marknadsföringen. Likaså är det viktigt att se över hur och när man har lyckats vinna tillbaka kunder.

Lyckas vi rekrytera de kunder vi vill? Stämmer den responderande målgruppen överens med den tänkta målgruppen?

Hur får jag ut maximalt av min marknadsföringsbudget? Ju bättre insikt du har om dina kunder och målgrupp desto mindre pengar spenderas i irrelevant kommunikation.

Det man försöker svara på är helt enkelt hur man effektivt kommunicerar med målgruppen och i vilken kanal. Insikten om hur dina olika segment och målgrupper skiljer sig åt kommer att utgöra grunden för hur du lyckas i din marknadsföring.

Färskpressad kunddata håller er uppdaterade

Kundanalys bör genomföras med jämna mellanrum för att säkerställa att ni fortfarande är på rätt spår. Trender och intressen kan påverka hur kundernas demografi ser ut. Har en produkt eller tjänst fått uppmärksamhet på sistone så kan kundunderlaget förändras. Att ha full koll på hur kundportföljen ser ut just idag är det som ger rätt svar.

Vi brukar säga att man ska ha färskpressad kunddata. Precis som ett glas juice så är data bäst i färsk form.

Att lägga in en kundanalys med jämna mellanrum är därför nödvändigt för att kunna dra rätt slutsatser och validera sin strategi.

Vi hjälper dig att krama juicen ur dina data. Med unika verktyg analyserar och berikar vi din data så att du kan använda det i din dagliga marknadsföring. Din kunddata är en guldgruva om du använder den på rätt sätt.

Förstå vem kunden är för att fatta rätt strategiska och operativa beslut.

no en

InsightOne Nordic AB 2020 | Cookie Policy