SOL – en helt ny kommunikativ segmentering
 

SOL – en helt ny kommunikativ segmentering för bättre resultat

Vi människor är olika. Med SOL-modellen tar du tillvara dina kunders olikheter i din kommunikation. SOL beskriver ”hur” din tonalitet i text och bild bör utformas för att du ska nå fram till olika konsumenttyper, vilket kommer att öka din träffsäkerhet och förbättra ditt resultat.

Här presenterar vi exempel på företag inom tre olika branscher där vi har mätbara resultatförbättringar efter val av rätt tonalitet till utvalda SOL-grupper:

Energiföretag, nykundsbearbetning

Utan SOLMed SOL
0,41%0,98%
Slutsats: Mer än fördubblat antal nya elabonemang

Pensionsföretag, lojalitetsstärkade aktivitet

Utan SOL Med SOL
29%38%
Slutsats: Över 90 000 fler nappade på aktiviteten

Reseföretag, öppningagrad nyhetsbrev

Utan SOLMed SOL
43,17%49,71%
Slutsats: Mer än 10 000 fler valde att öppna nyhetsbrevet

Med SOL utformar du en slagkraftig kunddialog

Dina nuvarande verktyg ger dig:

  • Vad du ska kommunicera
  • Vem du vill bearbeta
  • Vilka kanaler du ska använda

Med sol får du även:

  • Hur du ska kommunicera
  • Hur du kan förbättra din kommunikation

Under de senaste 20–25 åren har mycket forskning bedrivits kring de kommunikationspsykologiska aspekterna för människan och hur vi tar till oss av den kommunikation vi får riktad till oss. Det handlar i grund och botten om hur vi förhåller oss till kommunikation, och här är vi olika. Idag råder stor vetenskaplig enighet om de grundläggande mekanismerna för detta.

Tillsammans med DX9 – ett team med bakgrund inom beteendevetenskap och marknadsföring – har vi på InsightOne tagit fram en kommunikativ segmentering som vi kallar SOL. Den bygger på över 50 000 besvarade konsumentenkäter och över 1 000 000 enskilda svar. Likt Mosaic™ är SOL applicerad på hela befolkningen, vilket gör det möjligt att klassificera alla dina kunder med SOL.

Det datadrivna sättet av öka relevansen och resultatet av din kommunikation

SOL i kombination med Mosaic™ ger dig en datadriven och solid grund som förenklar ditt arbetssätt att personalisera din kommunikation, öka din träffsäkerhet och förbättra ditt resultat.

Såvitt vi vet finns inget liknande – ett lika enkelt och träffsäkert verktyg. SOL är ett helt unikt arbetssätt. Det gör oss glada och stolta att vi med SOL breddar vår portfölj. Produkten riktar sig till alla som arbetar med bearbetning av större grupper av kunder och konsumenter för:

  • Nyförsäljning
  • Merförsäljning
  • Lojalitetsstärkande aktiviteter
  • Viktig Information

Vill du veta mer om hur SOL fungerar och kan användas? Tveka inte över att slå oss en signal.

Markus Jürss, Sverigechef InsightOne


 
 
 
 
no en

InsightOne Nordic AB 2024 | Cookie Policy