Data priset – De nominerade

Den 27 mars delar vi ut DATA priset till någon av de tre nominerade nedanför. Spännande!

För att plocka hem en Guldnyckel krävs det att strategi & idé, kreativitet, resultat och helhetsintryck håller absolut högsta nivå. I kategorin Data belönas samspelet mellan idé och information. Bidragen i kategori Data måste tydligt visa hur genomförandet/kampanjen har förbättrats eller drivits av kreativ användning, tolkning, analys eller tillämpning av data. Den kreativa användningen av data måste sätta kärnan i idén och resultatet måste vara tydligt.

De nominerade för årets DATA pris är:

Barnleksrapporten

Byrå: Perfect Fools
Uppdragsgivare: Kronans Apotek

Arbetsgrupp:
Perfect Fools – Klas Lusth, Executive Creative Director
Perfect Fools – Ebba Körlof Sundberg, Copywriter
Perfect Fools – Nayeli Kremb, Art Director
Perfect Fools – Melissa Nilsson, Designer
Perfect Fools – Tony Sajdak, Technical Director
Perfect Fools – Ann Ystén, Client Lead
Perfect Fools – Charlotte Zetterström, Producer
Kronans Apotek – Emelie Friis, Marknadsdirektör
Slutet är nära – Jonas Hong Soo Eriksson, Director
Slutet är nära – Alexandros Bakos, Producer

Sammanfattning:
Solen tar lika mycket på skolgården som på stranden. Därför är det viktigt att föräldrar kommer ihåg att smörja in sina barn även till vardags. För att uppmärksamma hur viktigt det är med solkräm under alla tider av året tog Kronans Apotek fram ”Barnleksrapporten” – en unik serverlösning som genererade lokala väderleksrapporter rakt in i ditt sociala flöde. Och där barnen själva agerade väderpresentatörer.

Favoritföreningen

Byrå: Folkspel Inhouse
Uppdragsgivare: Sverigelotten

Arbetsgrupp:
Folkspel Inhouse – Gunnar Skarland, Creative Director
Folkspel Inhouse – Helene Andersson, AD/Originalare
Folkspel Inhouse – Markus Qvist, Copywriter
Folkspel Inhouse – Paula Szabo, AD/Originalare
SWMC – Per Nyrenius, Projektledare
SWMC – Mattias Frendberg, Art Director
SWMC – Anders Hegerfors, Copywriter
Folkspel – Eva Kåpe, Produktchef Sverigelotten
Folkspel – Henrik Lindroth, Marknadschef

Sammanfattning:
Skraplottsmarknaden domineras av en stor aktör. Sverigelotten, som marknadsförs av Folkspel, har en väldigt liten, men växande del av marknaden. För att bygga Sverigelottens varumärke och differentiera sig mot marknadsledaren bestämde vi oss för att öka kännedomen om produktens syfte – att generera pengar till Sveriges föreningar.

Nästan alla människor har någon slags favoritförening. Vi skulle berätta att man kan stötta den genom att köpa rätt skraplott (och samtidigt ha chansen att vinna pengar såklart). För att öka chansen att nå så många människor som möjligt valde vi att prata om så många olika föreningar som möjligt.

Genom att ta reda på var alla digitala utomhustavlor står i Sverige och kombinera det med var någonstans olika föreningar finns, kunde vi ringa in vilka klubbar och föreningar som ligger närmast varje enskild tavla. Då kunde vi göra unika budskap för i stort sett varje digital tavla och på så vis prata om människors favoritförening på den lokala orten. Vi kunde säga “Hjälp din favoritförening! Och vinn 25 miljoner.” så att det verkligen betydde något för folk. Lokalt, men över hela Sverige. Genom att satsa smalt kunde vi nå brett.

The Raoul Wallenberg Algorithm

Byrå: Gullers Grupp
Uppdragsgivare: Raoul Wallenberg Academy

Arbetsgrupp:
Gullers Grupp – Johan Yilmaz, Creative Director
Gullers Grupp – Johanna Sturk, PR strategist
Gullers Grupp – Cornelia Böttinger, Project manager
Gullers Grupp – Kajsa Runnérus, Producent
Gullers Grupp – Christian Hammar, Creative Director
Gullers Grupp – Jerker Belvert, Creative Director
Gullers Grupp – Jens Öhgren, PR consultant
Gullers Grupp – John Gille Columbus, Film Producer
Gullers Grupp – Jacob Lindberg, Copywriter
Gullers Grupp – Anton Serverin, Communication Consultant
Gullers Grupp – Merhawit Habte, PR and social media
Gullers Grupp – Isaac Kuehnle-Nelson, Developer
Gullers Grupp – Matilda Hedengren, Graphic design
Gullers Grupp – Yoel Svenzén, Graphic design
Gullers Grupp – Olle Wemne, Research
Gullers Grupp – Per Fridsjö, Animation

Sammanfattning:
Raoul Wallenberg Academy (RWA) är en ideell organisation som utbildar unga ledare kring medmänsklighet. Då de finansieras av bidragsgivare är synlighet viktigt.

Världsledares tweets påverkar alla. 280 tecken kan starta krig. RWA ville visualisera hur medmänskligt ledarskap är viktigt online.

Algoritmen skrapar tweets från 300 världsledare. Ihop med KI utvecklades en metod för att mäta nivån av medmänsklighet där Watson AI:t analyserar bl.a. ilska, rädsla och glädje, ihop med antal följare påverkar tweetsen jordens medmänsklighetsnivå i realtid. 3D-globen på sajten skiftar färg efter ”Raoul-skalan”. Användare fördjupade sig i nivåutvecklingen över tid, samt kunde värma globen genom att twittra via #warmuporglobe.

Lanseringen på RW:s minnesdag gav en räckvidd på 23M. # trendade trots partiledardebatt. Samtalet om RWA ökade med +5K % online (mediebudget 10K). RWA fick fortsatt stöd från Postkodlotteriet. Algoritmen används nu i skolor för att undervisa om vikten av medmänskligt ledarskap.

Må bästa kampanj vinna!

Läs mer om kvällens priskategorier och nomineringar här: GULDNYCKELN 2019 NOMINERADE

Hoppas vi ses på Guldnyckeln! Under inspirationsdagen hittar du oss på nätverkstorget.

 
 
 
 
no en

InsightOne Nordic AB 2024 | Cookie Policy