Digital annonsering
 

Framtidssäkra din annonsering – så når du din målgrupp när tekniken förändras

Marknadsförare har i decennier förlitat sig på 3:e parts cookies för att styra sin marknadsföring och analysera sina digitala kampanjer. Men nu kommer denna teknik inom kort inte längre att fungera, så vad gör man då?

De flesta av oss ogillar förändringar. Så är det bara. Förändringar innebär som regel otrygghet och osäkerhet, eller varför tror ni att den nya fotbollsarenan i Göteborg fick namnet “Gamla Ullevi”? Men förändringar sker hela tiden och i en allt snabbare takt, särskilt när det gäller teknik. Och även om vi ogillar förändring så är det som regel till det bättre snarare än till det sämre.

Något som håller på att förändras och förändras snabbt är användningen av 3:e parts cookies. Denna teknik är flera decennier gammal och en teknik som marknadsförare förlitat sig på lika länge. Den har gjort det möjligt att spåra och följa användarna online för att identifiera beteenden och “köplägen”. Men inte så länge till. 

GDPR och ePrivacy förordningen vill att vi användare ska få större kontroll på hur våra data används och av vem, vilket naturligtvis är bra ur ett integritetsperspektiv. Men det ställer saker på ända för de som vant sig vid att kunna använda 3:e parts cookies för att optimera sin marknadsföring.

Problemet är inte bara på väg, det är här. Nu.

Apple har redan börjat blockera 3:e parts cookies på sina IOS-enheter, vilket utgör halva Nordens Internettrafik. Alltså: om du enbart målgruppsstyr dina kampanjer via 3:e parts cookies så bearbetar du bara halva den potentiella marknaden… hälften!

Så du, jag och alla som jobbar med digital marknadsföring behöver ha en plan för hur vi gör när dessa cookies inte fungerar längre. Mitt bolag jobbar aktivt med att skapa lösningar som är integritetssäkra och som fungerar även utan spårning av användarna Online, åt både publicister och annonsörer. Men vi jobbar även med “the big picture”, för sanningen är att styrningen av annonser är bara en del av helheten. Du måste såklart både veta HUR du ska styra din marknadsföring och VARFÖR. Och det vet du bara om du känner din affär och din kund riktigt riktigt väl. Så skaffa svart bälte i kundförståelse. När du väl gjort det och vet vad som karaktäriserar dina bästa kunder så kan du agera utifrån dessa data utan att använda cookies. 

4 sätt att styra marknadsföring utan 3:e parts cookies

Just nu ser vi följande 4 sätt att styra marknadsföring utan 3:e parts cookies:

  1. Första parts cookies – dessa styrningar baseras på kanalen eller publicistens egna data och användare, data som inte behöver lämna den miljö där den bor utan publicisten kan exponera data och veta att den inte lämnar deras kontroll. Detta gör Facebook och Google.
  2. Den delade första parts cookien (Unified ID) – detta är en “workaround” som kommer runt problemet med blockerade 3:e parts cookies genom att istället dela på 1:a parts cookies. Frågan är hur framtidssäkert detta är? Om man “hackar” intentionerna med ePrivacy så tror jag att det bara är en tidsfråga innan Apple även blockerar denna teknik.
  3. Kontext – tillbaka till rötterna kan man nästan säga. Kontext fanns innan intressemålgrupper och är ett lite trubbigare sätt att identifiera intresse och kan levereras helt utan cookies och IDn.
  4. Geografi – geo-signaler finns det gott om på webben och om du vet hur du ska tolka dem så kan du använda denna metod. Vi vet var villaägare bor, var det finns många bilägare och var det är sannolikt att du hittar barnfamiljer. Insikter som kan levereras helt utan cookies.

Skaffa svart bälte i kundförståelse

Men för att kunna utnyttja dessa tekniker så måste du först veta vilken data som är relevant för dig, vilka attribut som definierar dina kunder. Och om du har en komplett förståelse för kunden kan du omsätta den kunskapen i alla dina medieval och målgruppsstyrningar.

Här är ett exempel på hur man kan se på sina kunder med hjälp av Mosaic livsstilarna: Strategic Audience Map rapport

Strategic Audiende Map (SAM) beskriver dina kunder utifrån data som man även kan styra marknadsföring på: ålder, livsfas, inkomst, boende, intressen, bilägande, m.m. SAM är en tjänst från Brain och InsightOne.

Avslutningsvis, oavsett om tekniken förändras så behöver du ha koll på dina kunder för att rikta dig rätt och optimera din annonsering.

Se gärna hela vårt webinarium om detta ämne, ca 30 minuter: Framtidssäkra din annonsering – Så når du din målgrupp när tekniken förändras

Martin Bergqvist, VD – Digital Brain Nordic, samarbetspartner till InsightOne


Intresserad av att veta mer om vad InsightOne kan tillföra för data och kundinsikter inför era marknadsföringsbeslut? Kontakta oss så berättar vi mer.

 
 
 
 
no en

InsightOne Nordic AB 2021 | Cookie Policy