Vad är skillnaden mellan Segmentering och Profilering?

Segmentering och Profilering är två koncept som ofta dyker upp när det rör sig om kundinsikt. För båda metoderna krävs tydliga mål, rätt tillvägagångssätt och en tydlig väg framåt när analys- och insiktsfasen är över – allt för att uppnå de strategiska, taktiska eller operationella målen.  Men vad är egentligen skillnaden mellan metoderna?

Segmentering går ut på att gruppera in individer med liknande karaktärsdrag. Vare sig det är rent demografiska, socioekonomiska, attitydmässiga eller beteendemässiga har en segmentering förmågan att förenkla förståelsen för kundbasen och ger dig möjlighet att lättare kommunicera med såväl de nuvarande kunderna som prospekts.

Profilering tillåter dig att skapa olika personas i din kundbas. En kombination av både interna och externa datakällor kan ge en fyllig bild av såväl demografi, livsfas och beteende. Både en övergripande bild av de mest särskiljande attributen för hela kundbasen och en single customer view utifrån de relevanta variablerna kan kombineras för att lyckas bättre i CRMprocesser.

I kort:

Profilering ger en(1) bild

Segmentering beskriver grupper och mönster

En profilering ger en generell bild och svarar på frågan ”Vem är min kund?”, medan en segmentering kan hjälpa dig att identifiera olika grupper och om dessa bör behandlas olika, har olika drivkrafter på marknaden eller till att bli din kund.

För att göra saken lite mer komplex – ofta används en profilering som en metod att beskriva de olika segmenten som segmenterats fram. Även en generell segmentering, som till exempel Mosaic, kan med rätt expertis ge en generaliserad bild av hela kundstocken och särskilja olika profiler.

Man skulle kunna säga att medan segmentering plockar isär en sallad till dess komponenter: salladsblad, tomat, dressing – beskriver profileringen de mest särskiljande och förekommande karaktärsdragen av salladen – som beskrivet på en meny. Nu hävdar jag inte att en sallad är som en segmentering, långt ifrån, men likväl som en sallad kan vara hur väl genomarbetad som möjligt och bestå av hårt arbete, kärlek och perfekta ingredienser – kräver även en bra profilering eller segmentering hårt arbete, kärlek och perfekta ingredienser.

Frida Boman & Johan Lundin / InsightOne

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nyhetsbrev – Följ oss

* Obligatorisk
Vi finns i Stockholm och Oslo.

Nyhetsbrev – Följ oss

* Obligatorisk
Vi finns i Stockholm och Oslo.